Gjør den slitte boligen til et eksklusivt drømmehus

27-03-2015LAST NED BILDE

Litt utenfor Oslo ligger en majestetisk mursteinsvilla med en hemmelighet: Tidligere var den bygget i tre! Huset er rehabilitert av Murfirma Oddvar Kirkeberg og er bare et av mange eldre trehus som har gjennomgått en omfattende rehabilitering av fasaden og nå fremstår som luksuriøse og solide boliger rustet til fremtiden.

Rehabilitering høres kanskje ut som en omstendelig prosess. Men det er det ikke. Tvert imot kan rehabiliteringen skje imens du sitter i din stue og nyter en god kopp kaffe. Du kan med andre ord fortsette din vanlige dagsrytme uten å skulle flytte, imens den nye mursteinsfasaden bygges opp.

Den nye fasaden bruker samtidig de delene av den opprinnelige konstruksjonen som stadig er egnet til dette. I visse tilfeller støpes et ekstra stykke fundament i forlengelse av det eksisterende for å muliggjøre den beste løsningen.

En investering som lønner seg

Rehabilitering høres kanskje også dyrt ut. Men det er det heller ikke. Tvert imot er omkostningene til rehabiliteringen vesentlig mindre enn den verdistigningen huset får med den nye fasaden. Det er bl.a. mursteinsfasadens eksklusive preg og de medfølgende besparelsene på energi og vedlikehold som trekker opp verdien.

Beregninger viser f.eks. at en trefasade koster mer enn fem ganger så mye å vedlikeholde som en mursteinsfasade. Samtidig utgjør utgifter til vedlikehold ca. halvdelen av de årlige totalomkostninger for huset, hvis fasaden er bygget med tre. Er det snakk om en mursteinsfasade, utgjør vedlikehold kun ca. 5 %. Det er altså store besparelser å hente.

En etterspurt løsning

Teglbransjen opplever en stigende etterspørsel på rehabiliteringsløsninger med murstein. Tommy Bisgaard, direktør for bransjeforeningen, Byggitegl.no, forteller:

”Vi opplever at boligeierne i stigende grad selv søker de mest energiriktige og holdbare løsningene, selv hvis det betyr en total forvandling av boligens uttrykk. Det er en spennende tendens som også tvinger oss i byggebransjen til å utvikle de beste og mest fremtidssikre løsningene”.